Jag tror jag älskar Ove

Jag läser mycket när jag är i mina bokperioder.
Det kan bli 3-5 böcker/vecka och jag läser helst deckare/krim.
När jag var i Sverige på semester bunkrade jag upp med många nya böcker.
Bland annat köpte jag (det visste jag ju inte då) en av de absolut bästa böcker som jag någonsin läst.
Det säger ju rätt mycket för jag har läst sedan jag kunde läsa och denna boken var inte alls i kategori med vad jag tycker om.

Jag mötte Ove, denna man, som påminner så mycket om min farfar.
Dock var han inte lika arg men han fixade, hade sina verktyg upphängda på tavlan, där varje verktyg blivit avritat och man såg ju direkt vart varje pinal skulle hänga. Och oftast muttrade han fram sitt svar, vattnade sina plantor med kärlek och omsorg och pratade med sin undulat Chip varje dag.
Han härjade, liksom Ove, runt i sitt förråd/garage/källare.
En fixare med stor verktygslåda. Och ett stort hjärta.

Boken jag pratar om är; ”En man som heter Ove”.
Skriven av Fredrik Backman.

images-3

Jag skrattade högt, barnen tittade på mig med förvånande ansikten, det trillade tårar av glädje och av igenkänningsfaktorer.
Alla känner vi väl någon muttrande lite osocial äldre man som tyckte att ”det var bättre förr”.

Och sedan..mitt i ett skratt kom tårarna.
De riktiga tårarna, som bara rann ner över kinderna.
Jag blev ledsen..boken är skriven med en känsla som jag aldrig stött på tidigare.
När jag lägger boken vill jag inte att den ska vara slut, jag känner ju Ove och vill att ha ska stanna kvar i mitt liv.

Boken ska filmatiseras och jag kan tänka mig en person som kan gestalta Ove perfekt;
Kjell bergqvist. Övertygad om att denna roll hade han gjort och gestaltat excellent.
Ska bli intressant och se vad som får huvudrollen.

Har du inte läst denna bok tidigare så tvingar jag dig faktiskt att göra det!
För Ove är en sådan person man vill känna och ha i sin närhet.
Tack Fredrik !!

Kram jess

Detta inlägg publicerades i Kärlek och märktes , , , , , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

5 kommentarer till Jag tror jag älskar Ove

  1. sylten skriver:

    Läser du Backmans blogg? 😉

  2. fnulan skriver:

    Nu måste jag ju göra avtryck, HUNDRA år sedan, sommaren har satt sina spår i blogglivet! Men… jag går alltid in och tittar när du kommenterat som du är SÅ flitig med, det gör mig lika glad varje gång!!

    Å du,,, Mira hälsar att hon hade älskat din mamma, 30 barbiedockor liksom….

    PUSS

    • tiajajja skriver:

      Hahaha, söta Mira. Det tragiska med mammas inköp är att de tyvärr inte längre uppskattar sina grejor…Liksom 30 barbiedockor…..de förstår inte kostnaden av det hela …Kram & Puss // J

  3. I mitt huvud skriver:

    Jag älskar oxå Ove!! När jag började läsa tyckte jag att boken var ”så där”, men oj vad den tog sig!! En kompis till mig som aldrig läser, och tar evigheter på sig OM hon gör det läste ut Ove på 1 vecka. Tror det måste vara det bästa betyg en bok kan få!

Lämna en kommentar