Kan man inte amma offentligt överallt ????

När vi var i Nyhavn/Köpenhamn i tisdags såg jag en skylt som jag reagerade på;

IMG_2944

Då tänkte jag..vaddå tillåtet, det är väl tillåtet att amma sitt barn i stort sett överallt?
Man behöver ju inte slänga ut en tutte på cafébordet utan det går att sköta ”snyggt”…
Men icke…det är tydligen långt ifrån ok i vissa länder.
Vi pratar alltså om att ge sitt barn näring, föda….

Ammebilde 420

Då tycker jag att det vore bra om det förbjöds att vissa människor går och visar gumpklyftan, petar sig i näsan offentligt, slänger fimpar på marken, spottar ut tuggummi till höger och till vänster, luktar illa …
Det finns 1000 saker som jag anser stör mig mer än att se en mamma sitta och amma sitt lilla barn..

Vad tycker du ??
Detta hittade jag på nätet när jag googlade amning;

Om du ska åka utomlands med bebisen bör du kanske fundera över vilket resmål du väljer.
Det är inte alla kulturer som är lika tillåtande som Sverige när det gäller offentlig amning.
Du behöver inte åka längre än till Danmark förrän spelreglerna förändrar sig ganska radikalt.
Här är det inte ovanligt att restauranger och caféer markerar sin ståndpunkt till amning i form av ”amning förbjudet” – redan på dörren. Men det finns givetvis också ställen som tillåter det.
Fler råd om hur du ska förhålla dig till detta, vilka matställen som tycker amning är OK och vilka som inte gör det, hittar du under landsinformationen längre ner på sidan.

Här är offentlig amning inte OK

Cypern är tillsammans med Egypten de länder som kan anses som några av de svåraste att vistas i för familjer med ammande småbarn. I Egypten påbjuder turistkontoret att du letar upp ett eget rum för ändamålet – detsamma gäller för Cypern. Om du skulle trotsa denna norm riskerar du att snabbt känna dig illa till mods på grund av hur folk runt dig uppträder.

Bo centralt
Om du trots allt bestämmer dig för ett resmål med konservativ syn på offentlig amning kan det vara smart att bo centralt i förhållande till de aktiviteter ni ska göra.
På så sätt är det möjligt att snabbt ta sig tillbaka till hotellet när bebisen behöver ammas, och slippa bli utsatt för misshagliga blickar och kanske riskera att bli bortschasad.

Såhär är reglerna:

Cypern
På Cypern är amning tabu och om du inte följer de oskrivna reglerna om att täcka dig, hitta ett avskilt ställe där du kan gömma dig – eller ett eget rum där du kan amma – kan du bli offer för stirrande, irriterade blickar.
Detta gäller till och med på lekplatser, familjevänliga caféer och andra ställen, enligt cypriotiska turistmyndigheten.

Danmark
Här är det strängare än i Sverige. Enstaka caféer har amningsförbud, vissa har amningsbänkar eller amningsrum medan andra accepterar att kvinnor ammar sina barn i hela lokalen.
Enligt den danska turistmyndigheten, har vissa matställen skylt på dörren där det står att amning och blöjbyten inte accepteras i lokalen.
Om det inte finns någon skylt på dörren kan det enligt turistkontoret vara bra att fråga på förhand om det är OK att amma – så att man slipper riskera att eventuellt bli avvisad.
ammenet.dk har en lista över restauranger och caféer som hälsar ammande välkomna – och vilka som inte gör det…

Egypten
Här är det inte accepterat i samma grad som Skandinavien.
Enligt egyptiska turistkontoret bör du hitta ett eget rum för ändamålet – de föreslår att du ber hotell- eller restauranganställda om hjälp att hitta en egen plats för detta.

Finland
Det är generellt accepterat att amma på offentliga platser som caféer och restauranger om det görs diskret och med hänsyn till andra gäster. Skötrum finns det gott om.

Grekland
Det är tillåtet, men inte så vanligt. Du kan enligt turistmyndigheterna amma var som helst utan att bli störd.

Irland
På Irland är inte hållningen till offentlig amning lika liberal som i de skandinaviska länderna, generellt sett.
Det är på inget sätt förbjudet, men man är mer diskret runt det och använder i de flesta fall avskilda rum för detta, enligt Irlands turistkontor.

Italien
Amming betraktas som en privatsak; du kommer aldrig att se kvinnor amma på stan, på caféer eller på stranden. Det är inte otillåtet men man kan lätt känna sig obekväm i situationen.
De italienska kvinnorna håller sig hemma eller i närheten av hemmet med sina bebisar eller ger dem flaskan istället för att amma.

– Jag skulle råda den som planerar semester i Italien med sin bebis att beställa en typ av bostad som gör det enklare, till exempel lägenhet eller alldeles i anslutning till stranden så att man får vara i fred när man ska amma. Eller njut av den italienska landsbygden på bondgård med simbassäng och rustik gastronomi, så kallat agroturism, är rådet vi får från de italienska turistmyndigheterna.

Kroatien
Man kan absolut amma offentligt i Kroatien även om det inte är lika vanligt där som här hemma.
Därmed kan du riskera en och annan blick.
Täcker du över bröstet är det enligt de kroatiska myndigheterna OK och ingen reagerar negativt på det.

Källa; http://www.babyvarlden.se

Det här inlägget postades i Uncategorized och har märkts med etiketterna , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

9 kommentarer till Kan man inte amma offentligt överallt ????

  1. pilotfrun skriver:

    Och hur gör man här i Spanien då? Jag har ju inte åkt på böter än;)
    Kraaaam

    • tiajajja skriver:

      Hittade faktiskt inte någon regel just för bara spanien. Antar att de ”följer” t ex Italien. Jag blev bara så jäkla paff..nästan på gränsen till förbannad faktiskt……
      Kramiz

  2. Annica skriver:

    Amningsrum tycker jag är jättebra. Det är ju heller inte alla mammor som är bekväma med att amma offentligt och då är det ju bra att det finns ett ställe att dra sig undan till.
    Jag kan förstå båda sidor, de som tycker att man ska få amma överallt och de som inte tycker det är okej. Som du säger, det handlar om att ge sitt barn mat! Det är den mänskliga naturen osv. MEN! Nu är det tyvärr så, att kvinnans kropp och framförallt bröst är så sexualiserade i samhället och jag tror att en del människor har svårt att bortse från det trots att det gäller amning. Det beror ju också på vilken typ av café/restaurang du går till. Så kallade lyxiga, dyra restauranger kanske har ett klientel som inte ser så postitivt på att någon slänger fram patten när de äter sin svindyra oxfilé, men det är en gissning mer än ett påstående.
    För min del är det okej med offentlig amning, det går att sköta snyggt, som du säger. Och JA, det finns MÅNGA saker som är betydligt mer störande än ammande mammor i så fall. Och att sätta ett FÖRBUD på amning är ju helt absurt i mina ögon!
    Kram på dig och sorry för min långa uppsats!

    • tiajajja skriver:

      Underbart med långt svar !
      Jag kan också förstå båda sidorna av det hela, men bättre att de isåfall kan erbjuda valmöjlighet som t ex amningsrum. Men att faktiskt sätta FÖRBUD på det…är lite väl magstarkt tycker jag 🙂 Kram

  3. mickandialog skriver:

    alltså. Jess, det här är mycket bra skrivet. min syrra som har en liten spädis har känt av detta. i hemmet när folk hälsar på. detta är ju det naturligaste i världen. vi har ju pattar i detta syfte. det är vackert och det är intimt. Grrr på konstiga åsikter.
    kramis
    http://mickandialog.wordpress.com
    pepsodent – Kent

  4. S skriver:

    Konstigt att man inte får det i alla länder.. jag menar när man kommer utomlands är det ju folk som går halvnakna om inte helt nakna överallt.. speciellt på stranden. Amning är väl ändå i stort sätt samma sak?

  5. MaryCaroline skriver:

    Vissa länder blev man ju lite förvånad över, hade ingen aning. Man kan ju tycka att amning ska vara frivilligt var man än är och hur man väljer att göra det. Men samtidigt tycker jag att man ska visa hänsyn och respekt. Innan jag fick min dotter var jag nog lite tveksam till att amma offentligt. Men jag gjorde det sedan i alla fall, men jag har alltid gått undan lite och/eller täckt över med en liten filt eller en tröja. Amningsrum tycker jag verkar kanon, vilket land det än handlar om. Borde finnas både på hotell, köpcentrum och andra offentliga platser. Mammor finns ju överallt! Och så tänker jag på det där med amning utomlands. Tänker lite på exempelvis muslimska länder, där ser man ju aldrig en kvinna amma offentligt liksom. I hemmet däremot har jag sett att kvinnor ammar bland folk de känner (har varit i Iran). Jag sa till min sambo en gång att jag aldrig skulle sitta hos dem och amma bland folk, det skulle kännas konstigt, men då sa han att det kan man visst göra för det gör nästan alla mammor hos dem, ammar bland folk man känner, och att ingen tänker på det som någonting konstigt. Dock inte offentligt alltså. Vissa länder har ju konstiga lagar och regler med mycket olika saker och inte bara exempelvis amning.

  6. Jennie skriver:

    Väldigt bra text tycker jag! För mig är det helt otroligt att det här ens är en diskussion, det är ju inte mitt problem om någon annan stör sig på att jag matar mitt barn liksom? Jag stör mig på folk som brkar offentligt, barnvagnar på trånga ställen, högljudda människor osv osv. men skulle jag tycka att jag var så viktig att allt jag störde mig på eller inte var just det, viktigt, då skulle jag ju aldrig kunna lämna huset! det är bara för att det är kvinnor som ammar. amning och abort är något män måste, MÅSTE, diskutera för det är tekniskt sett det enda de inte kan kontrollera – våra kroppar – så då måste diskussionen hållas vid liv tydligen. Sen att man som kvinna är mer eller mindre bekväm i amning offentligt är ju en helt annan sak, det är helt nrmalt att inte vara det och då är det hur fint som helst att det finns ordentliga amningsrum för dessa kvinnor. men att man ska störa sig på det… vem fan bryr sig? varför ska jag ta hänsyn till att någon stör sig på att jag matar mitt barn? bröst är inga könsorgan, men det stör mig fan så mycket när killar går runt utan tröja annars än på stranden eller hemma hos sig. något jag aldrig skulle kommentera för det är inte min kropp. som sagt, det är fascinerande och sjukt att detta ens är en debatt. det handlar bara om att mata sitt barn, bröst eller ej. och om det stör – titta inte!

Kommentera

