Sommardofter; Spanien vs Sverige

Så är sommaren här. Det är inte rikigt varmt än, det kommer i mitten av juli och som mest i augusti 🙂
Men det har börjat dofta sommar…..tro inte det är positivt..inte alls.
För så här doftar sommar i Spanien;

Hundbajs

Hundbajs

Det luktar inte bara illa utan kan (enligt sökning på google) vara livsfarligt att lämna kvar hundlort i naturen;

images-3

Sen doftar det ganska kraftigt av detta;

överfyllda soptunnor

överfyllda soptunnor

Men även vindpustar av detta kan förekomma;

gamla avlopp och torkade kloaker

gamla avlopp och torkade kloaker

Då tänker jag på den svenska varianten av ”hur-luktar-en -sommar” och kommer fram till att så här luktar det i Svealand;

Hav, saltvatten,natur

Hav, saltvatten,natur

Och husen doftar så här;

Rent, nytvättat

Rent, nytvättat

Nyskurade golv, nytvättade kläder…..sniff, sniff

Det luktar även sommaräng och granskog;

images-5

Unknown-5

Då kan man ju undra om jag varit här så länge att jag glömt eller om det verkligen är så här??

Kom på en doft till som finns i Sverige men inte här under sommaren;

Regn, rusk och blåst

Regn, rusk och blåst

Just det……en av orsakerna att jag är här…Vädret.
Får väl sätta en klädnypa i näsan 😉
Hur luktar din sommar???

//Jess

alla bilder lånade från internet

Det här inlägget postades i flytt, fun och har märkts med etiketterna , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

7 kommentarer till Sommardofter; Spanien vs Sverige

  1. stoffisen skriver:

    Clean cotton!
    Det är en genomgående doft hemma hos mig 😉

    Kram
    Stoffe

  2. Kenneth skriver:

    Ligger nog nått i det där med lukterna vi var ju på mallis förra året o jag känner igen mig när du beskriver det:)

  3. Ann skriver:

    Hej!
    Har precis hittat till dig 🙂
    Har lite frågor…….hoppas naturligtvis på svar,men du gör som du vill 😉
    Vad jobbar din man med ?
    När man inte jobbar blir du inte nollad då på Försäkringskassan och Arbetsförmedlingen ?
    Om det skulle hända din man nåt så han inte kan jobba eller om han skulle avlida hur ska du då klara dig ?
    Menar inget illa med frågorna . Frågar för jag gärna också vill vara hemma , men dessa frågor,tankar oroar mig så jag hoppas på tips 😉
    Önskar dig o din familj en toppen dag!
    Hälsningar Ann

    • tiajajja skriver:

      Hej Ann, mannen pendlar till sitt arbete i Sverige. Vi har även 2 egna bolag som vi håller på att starta upp och driva.
      Jag får inga bidrag alls från Sverige och är utskriven ur arbetsförmedlingen och a-kassan. Lön får jag lite grann varje månad från Herbalife.
      Vi har pengar undanstoppade så vi hade klarat oss om mannen blivit av med sitt fasta arbete.
      Resten löser sig alltid ;-))
      Ha en underbar lördag. Tack för du hittade hit och hoppas du vill stanna kvar 😉

      /Jess

Kommentera

