Den svenska nationaldagen, Vi sjöng så det ekade <3

Firades igår med pompa och stått på Svenska Skolan i Fuengirola.
En del av eleverna satt på trappan med egengjorda flaggor, kören sjöng och rekton höll tal. Precis så som jag minns att det var hemma i Sverige när jag växte upp.
Och sedan sjöng vi så de ekade på Costa del Sol; Du gamla-Du fria.

Det känns härligt att få sjunga låten utan att tänka att den är ”orättvis , patriotisk och rasistisk”. Den sjungs ju inte längre i Sverige på skolavslutningen.
Jag vet att det inte är en lag på att den inte får sjungas utan det är upp till varje skola/kommun att ta ställning. Jag tycker det är sorligt att vi inte kan dela med vår stolthet till dem som kommer till Sverige. Varför vara så blygsamma i Sverige?

Själv så ser jag fram emot att lära mig både den spanska nationalsången.
Hur firade ni den svenska nationaldagen??

IMG_0892

IMG_0906

IMG_0908

IMG_0929

IMG_0933

IMG_0940

Kram Jess

Det här inlägget postades i njutbart och har märkts med etiketterna , , , , , , , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

9 kommentarer till Den svenska nationaldagen, Vi sjöng så det ekade <3

  1. Mia Bark skriver:

    Härliga bilder….På vår skola sjunger vi Du gamla du fria på Skolavslutningen. Med stolthet. Helt rätt att lära alla att vara stolta över det land som är vår plats i livet – just nu. I år kommer vi att fira 4th of July i Florida och vi kommer att stå där och sjunga om ”The land of the free and home of the brave”. Förstås! Det är respekt tycker jag. Måste bara fråga – vad heter er rektor? Har en svag aning om att hon kan vara från mina hemtrakter alltså. Berätta, snälla…..Kram Mia

    http://bloggmorsorna.se/happyvardag/2013/06/07/hur-botas-traningsvark-bast/

  2. Mia Bark skriver:

    Åhå, då hade jag fel. Trodde det var en kvinnlig rektor där från Blekinge. Och om jag hade kollat bilderna lite mer noggrant hade jag ju sett att det verkligen ser ut att vara en man. Hehehe….Där ser man. Svenska Skolan utomlands har alltid fascinerat mig…..Kram Mia

  3. Anonym skriver:

    Jag kan inte alls förstå hur svenska nationalsången kan anses vara rasistisk. Är inte invandrarna stolta över sitt nya hemland? Borde man inte glatt ta in nya traditioner? Jag bor o har alltid bott i sveriges östra grannland och här har man varit mycket försiktig med att ta in invandrare. Och med tanke på hur det ser ut i sverige idag är jag mycket glad över det.

    • stoffisen skriver:

      Jag håller med dig om nationalsången, den ska alltid finnas. Den är ju en del av Sverige. Men sista meningarna..
      Det finns helt underbara invandrare! Att det krockar med våra kulturer tycker jag är spännande sålänge vi får behålla vara traditioner. Det är ju inte en invandrare som har bestämt om nationalsången, det är ju med säkerhet en svensk. Så är det någon som anpassar sig så är det väl ändå vi.

      Nej, heja till att de som är i krig och får komma hit.
      Det är medmänsklighet, sen är det ju VI (!) som sätter gränserna vad som händer här vilket innebär att vi ska ha hårdare lagar om det exempelvis handlar om kriminalitet. Med förhoppning så kanske vi får en biljett till ett annat land om vi hamnar i krig. Men sen så klagar ju svenskar generellt över allt som är annorlunda..

      • Anonym skriver:

        Jag håller helt med dej! Det finns underbara invandrare. Men jag tycker sverige gjort misstaget att inte kunna ge alla invandrare en möjlighet att bli en del av det svenska samhället. Nu finns det ju en hel drös med folk som inte kan svenska o inte känner att de hör hemma där. Sen får de inte jobb, blir kriminella osv. Det blir ju en ond cirkel när integrationen inte funkade till 100% från början.

      • tiajajja skriver:

        Där får jag hålla med Anonym. De Sverige tar emot ( eller avsett vilket land) måste också kunna ta väl hand om invandrarna. Annars ska man inte ta emot så många…De får ingen ärlig chans i samhället.

  4. stoffisen skriver:

    Vi firade med pompa och ståt i Malmö! 😀
    Var hemma halv sju på morgonen, och var trött dagen efter *hihi*

    Kram
    Stoffe

Kommentera

