Fisioterapia

Jag har haft problem med huvudvärk..igen.
Första gången jag gick och fick behandling var när jag var 20 år.
Då provade jag akupunktur. Hjälpte inte mer än för stunden.

Har varit duktig och försökt gå och få behandlingar regelbundet men så har jag då slarvat lite…Och så satt sig huvudvärken direkt, som en ättrig jävel.

Nu provar jag en ny grej här i Spanien. Nytt för mig;
”Fysioterapi som i Sverige även kallas sjukgymnastik är ett ämne som omfattar undersökning, utvärdering och olika behandlingsmetoder av patienter med någon sjukdom eller skada. Fysioterapins behandling kan bestå av träning av styrka, uthållighet, koordination, balans, stabilitet eller ökad rörlighet. Behandlingen kan också innefatta värme, kyla, el-terapi och akupunktur. Till detta kommer olika manuella medicinska tekniker som sjukgymnasten kan använda som t.ex. massage, töjning, neuromuskulära tekniker, traktion, manipulation och mobilisering”

Hon kör nålar men även stretching, ökar rörelseförmågan där jag är stel.
Och så använder terapeuten sig av värmemassage….typ.

Man ligger på en ”stålplatta” och sedan kör hon med grejen/handtaget (till höger i bild) på ryggen. När den kommer till nervens centrum bränner det till.
Annorlunda men jag gillar det. Hon kör även med electrotherapy.
Då får jag lite pulserande ström på områdena där jag har problem.
Låter värre än det är faktiskt.

Har varit hos henne 3 gånger nu och det känns bättre.
Inte bra..men bättre. Ska dit 3 gånger till. Och så har jag fått hemuppgifter jag måste komma ihåg att göra-)

Någon som provat liknande ?

Det här inlägget postades i sjuk och har märkts med etiketterna , , , , , , , , , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

