Slagsmål, skola och barnuppfostran

Ja, ett ämne i kombination med ovan…inte lätt.
Det är inte lätt att vara förälder, att tänka med hjärnan och inte hjärtat. Men bortse från vilken skola det än har hänt på , det sker överallt. Tänk mer på händelsen och hur du skulle ha reagerat;

Vår dotter ( den ena) har haft några killar i klassen som störat sig, sagt dumma saker, gått förbi, knuffats, klämt hårt runt armarna, bröstat upp sig m.m
Och vi har tjatat; ge inte igen, gå därifrån, ignorera, bry dig absolut inte om dem, de är förlorarna, du är underbar, fin, säg till fröken etc.
Åhh så många gånger jag/vi sagt detta….vi borde få guldmedalj eller nt…..
Eller inte…för det var den pedagogiken!!

Livet är inte rättvist, det suger emellan åt, för alla.
Ingen går omkring och är harmonisk, lycklig och nöjd jämt. Så är det, upp och ner.
Men inte svart eller vitt. Det är gråzoner..många gråzoner…

I detta fallet som inträffade idag så sa min dotter till rastvakten.
Hon bad pojken/pojkarna i fråga att sluta. Men det gjorde dem inte.
Då hade JAG tagit pojkarna åt sidan och bett dem sitta hos mig tills de skärpt till sig. Inte låtit dem fortsätta rasten med kompisar.
De gav sig på vår tjej igen med dumma, fula ord, en knuff, ett bröst som knuffar hennes bröst…
Hon sparkade tillbaka! Hårt! På den ena pojkens lår.
Och då bet en annan kille henne ( en yngre , släkt till den äldre) i armen.
Ja herregud, ett sånt liv det måste ha varit kan man tänka…Men inte.
Min dotter grät inte, hon sa inte iheller till fler gånger. Men när jag kom och hämtade berättade hon direkt att hon varit i ”slagsmål”.

När vi informerar mentorn ( som inte visste något) så säger min dotter;
– Mamma har sagt att jag ska slå tillbaka…hårt !!
Oups…så fick jag onda ögat av mentorn…..Ja du, sa jag…Mitt topplock gick, det flög av utav helvete den dagen då jag sa det till henne.
Inte korrekt enligt vad vi ska lära våra barn men samtidigt vill jag inte heller att hon ska ta hur mycket skit som helst, att bara utstå…Nej, jag hävdar bestämt att det var bra att hon sparkade pojken.
(Nej nej säger ängeln på min högra axel….man får inte slåss…Djävulen på vänster axel kontrar med;synd att det inte träffade så hårt som jag önskat)
För hur ska man få ett barn att markera när inte tillsägning räcker?
Givetvis ska man inte gå omkring och slå varandra, men om han/den/det tycker att det är så himla trevligt att ge sig på min tjej, då kan han väl få känna lite hur det känns också…??

För hade jag fått lämna hjärnan åt sidan så hade jag önskat en jävla smäll på den ungen, jag hade velat hänga upp honom i kragen i jackhängarna utanför klassrummet och dragit upp tröjan över hans huvud. Jag blir så jävla förbannad när man ska tiga, passa in, vara lagom. Då vill det ju till att den andra ungen också är lagom och passar in. För vem gav den pojken rätten att ge sig på min dotter??

Jävla pedagogik säger jag bara..nu e jag förbannad igen……
Hur resonerar ni ..med hjärtat…och hjärnan :-))

Bör tillägga att;
Det ska pratas med berörda barn, mentorn är väldigt duktig tycker jag, tar tag i konflikter omgående. Har stort förtroende för henne. Jag hänger inte ut någon, detta händer överallt. Undrar mest hur du ser på saken, har du erfarenhet?

Det här inlägget postades i disciplin och har märkts med etiketterna , , , , , , , , , , , , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

13 kommentarer till Slagsmål, skola och barnuppfostran

  1. stoffisen skriver:

    Ursäkta, jävla ungar! Vad lär dem sig för folkvett hemma kan man undra.
    Angående det du frågade om S-Servettierna. Jag är ledsen men jag hade missat det, har faktiskt inte sett din fråga. Men det är klart att jag vill prova. 🙂
    VAD GULLIG du är som frågar..

    KRAM
    Stoffe

  2. Tyvärr” är det väl så att när den sista droppen gör att bägaren rinner över kan det vara svårt att hålla tungan rätt i mun och man säger en hel del saker som inte ingår i ”pedagogiken”. Jag tycker att din dotter gjorde rätt och gav igen, hon skulle gett igen på den som bet henne också. Skulle väl ha blivit ett himla liv om hon bitit tillbaka men då hade i alla fall rastvakterna kanske reagerat omedelbart.. Oturligt nog är det så att när hon bara går undan tycker de mobbande barnen att det är ok att fortsätta. När hon sätter ner foten och ger igen och på så sätt ger igen får hon KANSKE upp ögonen på de andra och de ser att hon kan slå tillbaka och att det i så fall gör ont. Problemet är att mobbare ger tjuvnyp och slag när ingen annan ser, dvs de är ögontjänare, och för gudsskull säg inte till deras föräldrar att de små änglarna har ställt till oreda….
    Jag blir upprörd och arg när jag hör sånt här. DET FÅR INTE FÖREKOMMA…… Vad som ska göras åt det är det tyvärr igen som kommit på än, för trots alla dessa fina föreningar som ex FRIENDS osv så förekommer det fortfarande mycket bakom stängda dörrar som inte lärare/vuxna ser.
    Håller tummarna och hejjar på din dotter här ifrån hoppas allt löser sig nu och tala om för henne att jag tycker att det som hon gjorde var rätt (inom pedagogiken) 😉 ”Man kan inte ta vilken eller hur mycket skit som helst!!!”
    kram kram

    • tiajajja skriver:

      Jag håller helt och hållet med dig Kristina..totalt.
      Det är precis så jag menar, hon måste få ge igen och lära de andra barnen att det är inte ok , så här känns det och lämna mig för 17 i fred…..Vet inte om det funkade…tror hon slog för löst…;-)
      Kram

  3. Elsa skriver:

    Amen vad är det för fel på folk? Pojkar ge sig på att slå på flickor? Bra gjort att hon gav tillbaka, egentligen helt fel men ibland så brister man. En del håller det inom sig ett helt liv och mår väldigt dåligt av det. NOLL tolerans till mobbning!
    Hoppas mentorn tar tag i det så din dotter får lugn och ro! Hon har det säkert jobbigt nog med ny skola, nytt land och nya rutiner! Stå på dig du vackra, så ska du se att ni vinner!

    • tiajajja skriver:

      Tack för dina kloka ord.Ja, det är nog svårt tillräckligt att vara ny i skolan,i nytt land, nytt språk, nya rutiner m.m. Vi står på oss, envisa! Dottern är söt….det var första gången hon gav igen efter flera års mobbande (i Sverige då alltså) .
      /Jess

  4. ann skriver:

    Hvis mentoren er så god, så må din datter jo gå direkte til denne. Jeg synes din datter gjorde det eneste rigtige, når lømlerne ikke tager gårdvagten på alvor. Jeg havde gjort det samme – ja, det gjorde jeg jo faktisk da jeg var barn. Men, som udgangspunkt skal vold ikke accepteres under nogen omstændigheder og ej heller mobning og drillerier.

    http://www.schousnigel.se/endnu-et-mobbeoffer/

    Jeg studser lidt over første kommentar ” Vad lär dem sig för folkvett hemma kan man undra”! Det behøver jo ikke absolut være noget de har lært hjemme, men kan meget vel, og er for det meste, flokmentaliteten der kommer op i dem… medløberi.

    Jeg håber det din datter får fred nu 🙂

    • tiajajja skriver:

      Mentorn och skolan också för den delen,är ett jättebra och fint ställe.
      Det bara råkade bli att denna killen går där och gav sig på min dotter…..
      Det kommer att följas upp , det är jag säker på ;-))

  5. esterii skriver:

    Hej , ny här måste läsa in mig innan jag svarar, svåra frågor det där med barnuppfostran..

  6. Linda skriver:

    Mobbing är ALDRIG ok, och då gäller nya regler. När lärarna/vakterna inte gör något har DOM gjort total fel, det är deras ansvar att förhindra att sådant uppstår och stoppa det när det väl händer.
    HELT RÄTT av din dotter att sätta stopp för det och ”ge tillbaks” (helt rätt av dig att stötta det också), det är tyvärr det enda som hjälper när andra i omgivningen inte gör något. Dessa barn är framtiden i samhället, tänk om dom fortsätter helt fritt på samma sätt när dom blir äldre utan att ha blivit stoppade och fått ”motgång”, då går det riktigt illa.

    Alla måste lära sig var gränsen går och att behandla varandra med respekt.

    Jag hade varit riktigt frustrerad och arg och antagligen ”gjort upp” med dem där grabbarna själv 🙂
    Hoppas din dotter känner sig lite starkare efter incidenten, det är inte lätt att ha det trycket mot sig.
    Jädra små killar att bete sig illa! GRRRR!!!
    Kram till dig och din dotter!

  7. stoffisen skriver:

    Jag ville bara berätta för frk att detta inlägg är ett av de mest besökta idag 🙂
    plats 50 av alla svenska bloggar 🙂
    http://botd.wordpress.com/top-posts/#!/read/following/

Kommentera

