Benskörhet/Peak Bone Mass studie

Jag var med i en studie för 10 år sedan och nu är det dags för uppföljning.

Benskörhet (osteoporos) har blivit ett allt vanligare problem och medför ökad risk för benbrott i framför allt underarm, ryggkotor och lårbenshals. Dagens kvinna har dubbelt så stor risk att få en fraktur jämfört med sin mor. Orsaken till denna kraftiga ökning är inte helt klarlagd. Skelettet och benmassans utveckling följer längdtillväxten fram till strax efter puberteten, därefter ökar benmassan med ytterligare ett par procent fram till 25-års åldern. Det är alltså viktigt att uppnå så hög benmassa som möjligt i 25-års åldern ( Peak Bone Mass). Redan i åldern 30-40 år börjar förlusten av uppbyggd benmassa.

Syftet med studien som jag är med i är att undersöka hur arv och miljö samverkar för förändringar av benmassan från 25 år till ca 35 år.

Eftersom en del kan vara baserat på arvsanlag har även min farmor gjort samma undersökning , fast dock i hennes ålderkategori. Farmor hade benskörhet.
Har för mig att även pappa gjorde denna undersökningen men jag är inte helt säker.

Det jag får med mig är i allafall besked om min benmassa samt information om min muskelstyrka.

Undersökningen beräknas ta 2 timmar och jag lär få göra diverse uppgifter;hopp, styrka, uthållighet, blodprov, röntgen etc.
Tycker det är intressant och är glad att jag fått denna möjligheten:-)

Det här inlägget postades i Uncategorized och har märkts med etiketterna , , , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

En kommentar till Benskörhet/Peak Bone Mass studie

  1. kristinakihlstrm skriver:

    Ja, det låter intressant,

Kommentera

