Ja, jag är hemmafru. Frågor på det?

Oftast när folk frågar mig; vad jobbar du med ?
Och jag svarar; jag jobbar inte, jag går hemma.
Då blir nästa fråga; -har du fått sparken?
– Nej, jag sa upp mig själv från ett jobb som jag älskat men som inte längre var min grej. Givetvis ser jag hur folk tittar på mig, dömmer mig som dum i huvudet, halvgalen blondin.
-Men, dina barn är ju stora?
– Absolut är dom det, men den ”lilla” kommer ändå hem vid 14-tiden. Vi har så mycket kvalitetstid tillsammans. Allt det där ”tråkiga och vardagliga” hinner jag göra när barnen är i skolan. Jag städar, tvättar, handlar, bäddar, plockar, tränar, träffar väninnor m.m under dagtid så jag kan ge mina eftermiddagar samt kvällar till min familj.

bild lånad från nätet

Det är få förunnat och jag förstår inte varför folk inte kan glädjas med en?
Den svenska bittre avundsjukan är katastrofal.

I t ex Spanien är det fortfarande vanligt att mamman går hemma. Det har iof börjat ändra på sig så sakta, att kvinnor väljer att ta plats, att träda fram, att vilja utbilda sig, skaffa sig ett bra jobb och kunna stå på egna ben.
Men där är det ingen som tittar snett på mig.

Jag har inte tänkt gå hemma för evigt, det är en chans jag har nu och som vi klarar ekonomiskt. Funderar på att starta upp något eget men jag har inte hittat min ”nisch” än. Jag funderar vidare.

Mina dagar är inte glammiga, inte i klädesstil iheller. Jag älskar mina jeans, linne, gympaskor. Mitt hår är oftast rufsigt och uppsatt i en slarvig knut.
Jag går på spa regelbundet och fixar mina naglar eftersom jag tycker att händer är a och o. Önskar att jag ibland kunde vara mer glamorös men det vill sig inte just nu. Jag lufsar vidare, njuter av mitt liv, min tid, stannar upp och reflekterar över hur lycklig jag är:-))

Och skiter i vad alla andra tycker !

Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

18 kommentarer till Ja, jag är hemmafru. Frågor på det?

  1. kristinakihlstrm skriver:

    Jag vill verkligen inte vara hemma hela dagarna, så jag är inte det, men då är det liksom också fel, att jag vill jobba fast jag har små barn, så hur man än gör så är det alltid någon som har en trökåsikt att komma med. Så skit i dom och njuuuuuut av att vara hemma, om det är det du vill.

    Kram

  2. LN skriver:

    Vadå avundsjuka? Bara för att folk blir förvånade över en annorlunda livsstil eller inte förstår hemmafrulivet som ett alternativ utifrån sin egna syn på livet betyder det väl f*n inte att man inombords tänker ”oh, nu är jag bitter och avundsjuk för jag vill vara hemma varje dag hela dagarna som hon”!! Du verkar ju själv bedöma folk rätt hårt om det är det du tror att folk tänker. Så himla trångsynt att skylla det ena och det andra på avundsjuka. Jag är så less på det där uttrycket.

    • tiajajja skriver:

      Nänä,nu tog du åt dig. Så är det inte alls. Det är när folk himlar med ögonen, man hör snacket ”bakom ryggen”..DET är svensk avundsjuka. När ens vänner inte längre ringer och frågar om man ska luncha, för man har ju inte längre ”lunch-timme”. En illmarig skitsjukdom. Det handlar inte om förvåningen , inte alls. Men det är mer ok att ha ett jobb och arbeta 70 timmars veckor än att få lov att välja att vara hemma och ägna sig åt sin familj. Det är fortfarande inte till att anse vara ok. Jag har jobbat mycket, hårt och intensivt i många år och har själv valt att gå hemma. Jag har haft och sett båda sidorna av myntet. Denna sidan passar mig bäst nu !

  3. maria marjusaari skriver:

    Säger bara grattis, att du vågar göra just det vad du själv vill, BRAVÅ !!!!!!!

    • tiajajja skriver:

      Tack Maria! Det var inte ett lätt beslut, tog några år att verkligen våga ta steget från trygg anställning till att säga upp sig. Lite som att kasta sig utför..och hoppas man landar på fötterna:-))

  4. Ville Niskanen skriver:

    Skönare & kunna njuta av vardagen lite mer.. 🙂

  5. Moa skriver:

    Det ar val okej att vara hemma sa lange ens partner forsorjer en. Ar man hemma och lever pa bidrag, d.v.s. pa alla de som sliter 40h+ i veckan, ar det enbart egoistiskt. Daremot handlar det knappast om avundsjuka. Jag tycker alla far gora som de vill om de valjer sjalva OCH forsorjer sig utan att sno skattepengar, men sjalv skulle jag aldrig nagonsin vilja vara hemma, hade tyckt det var fruktansvart trakigt. Sen tror jag kanske att anledningen till att du blir illa bemott ar att du verkar ha lite trist attityd sjalv… Du verkar ratt defensiv med en gang, liksom ”ja, jag ar hemmafru, fragor pa det?” …… Men skont du star upp for vad du tror pa i alla fall!

  6. Mary Ann skriver:

    Hei fra Norge
    Fant din blogg da jeg leste Maria Montazami sin.
    Jeg er også hjemmeværende, det har jeg vært siden 1995 da vi fikk vår datter, i 2000 fikk vi en sønn.
    Jeg nyter hver dag:-)
    Skit i hva folk sier, KOS deg 🙂
    Klem Mary Ann

    • tiajajja skriver:

      Hej Mary Ann, tack för du hittade hit, hoppas du vill stanna kvar på min blogg.
      Hur är det i Norge, hur blir du bemött över ditt beslut??
      /Kram ´Jess

      • Mary Ann skriver:

        Hei og takk for din kommentar.
        Her i Norge er det nesten ingen som er hjemmeværende uten inntekt, jeg kjenner ingen!
        Folk ser rart og spør hvorfor jeg ikke jobber, haha – akkurat som det ikke er jobb å stelle hus, hage, barn osv osv…
        OG min mann og mine barn kommer hjem til middag og rent hus, så har vi ettermiddagen til kos og hygge.
        Det er sjalusi det hele bunner i, de skulle sikkert ønske seg det de også.
        Jeg koser meg og hele familien har mer tid sammen. Herregud, tiden går så fort – jeg er så GLAD jeg slipper bli gammel og ha dårlig samvittighet for at tiden med små barn bestod av jobb og stress!
        Vi har det bra, og det vet jeg du har også – vi er best!!
        Ha en trivelig pinshelg!
        Klem Mary Ann 🙂

  7. AKN skriver:

    DU E SKÖN JESS! Klart som fan att vi ska vara ”hemmafruar” & njuta av livet & familjen om vi har möjlighet;-)
    Me löv u! pöss

  8. Lisa skriver:

    Nope, inga frågor på det 😉

  9. Maria G skriver:

    Visst reagerar folk men jag är lite mer rumsren för jag sköter lite papper åt vårt företag och betalar ut löner och sådär, sen att jag kanske jobbar 5 timmar 1 gång i månaden, behöver ju inte folk veta 😉 Jag älskar att vara hemma, jobbat och slitit jag också under en stor del av mitt liv, men nu är det sötebrödsdagar ,-) Nu hinner jag och kan ägna mig åt min hobby fullt ut utan dåligt samvete, rider och tävlar dressyr, barnen är 14 och 19. Nä njuter av livet, och allt det ger, de som är avundsjuka lider ju mest själva!

Kommentera

