Budapest, hiss/diss

Jag och mannen reste till Budapest i höstas, för att fira vår 10åriga bröllopsdag.
Nya ringar var införskaffade från en boutique i stan, jag valde så klart 2 ringar till mig och 1 till Mannen. Hans passade inte, men vad gör det……jag använder inte mina dagligen. Hur som helst, Budapest blev det.

En stad som jag trodde skulle vara vackrare, slå mig med häpnad. Men tyvärr….
Jag upplevde staden som stor, mycket puls, solens strålar kom inte ner mellan husen, vi fick leta efter en solplätt att stå på. Jag beställde in en öl och Mannen skrattade…..Jag hade råkat beställa in en alkoholfri sådan..suck….
Salami fanns i alla gatuhörn, liksom uteliggare, handikappade, sopor och övriga dofter som inte gick att definiera.

Vi bodde oerhört bra, hade vip-behandling hela tiden och det var hur nice som helst. Bubbel som alltid stod tillgängligt, småsnacks, privat receptionist som bokade de biljetter, evenemang, restaurangbesök etc som man behövde.

Hotellet hade även spa som vi också besökte tillsammans:-)

http://www.corinthia.com/ en/Budapest/home/

Shoppingen var helt ok, mycket blandade affärer, kända, okända etc.
Man kunde köpa dessa stövlarna om man ville..dock tyckte jag det påminde mig om hur det hade kunnat sett ut om man stoppat fötterna i röven på ett marsvin;

Det blev så pass mkt shoppat att jag fick köpa ny resväska med mig hem.
Var det billigt? Nej, det var det inte. Men jag hittade saker som jag kände att jag verkligen ville ha.

Vi tog även en sightseeing buss…för första gången i mitt liv.
Bortsett från att jag trasslade in mig totalt i hörlurarna så fick vi sett mycket(hörde dock mindre) Den ena sida av Budapest hade betydligt mindre affärer men istället väldigt vacker natur. Vi besökte även en av baden; Gellertbaden.
Kunde känna vindslagen från förr, hur de stora tjocka männen satt i poolerna och rökte cigarr.

Sedan besökte vi även Restaurang Gundel; http://www.gundel.hu
Det var ju en jäkla upplevelse, en sådan restaurang. Vi tog 7-rätters.
Denna restaurang ligger vacker med en fin park rakt över. Man bör boka bord i förväg, dock klarade den privat receptionisten att fixa bord på en dag till oss.

Skulle jag vilja åka till Budapest igen…..nej, jag tyckte nog det var lite för jobbigt att komma så nära på den missär som fortfarande finns kvar i staden. Det är stor skillnad på folk och folk…Jag vet ju att det är så men jag vill inte ha det ”inrubbat i ansiktet”……

Det här inlägget postades i Resor, Uncategorized och har märkts med etiketterna , , , , , , , , , , , , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

