Han, Hon,Hen, Snippa, Snopp..och Snipp??

Heta debatter överallt om ”Hen”. Jag försöker förstå mig på resonemanger, men det går inte.

Om du födds som flicka och har en snippa så är du väl..tjej?

Och om du födds som pojke och har snopp så är du väl…kille?

Vad har då en Hen? En snipp….??

Jag har mer förståelse, förstår lättare, de som födds i fel kropp och genomgår könsbyte.

Men att vara Hen, att vara varken eller, det känns för mig som gå i en mörk labyrint och inte hitta ut?

Mina flickor har haft bruna, blå, gröna,grå kläder. Det gör dem inte mindre flickor för det. Könet sitter ju inte i kläderna? Likaså kan min systerson komma dansande i rosa tyllkjol och tiara på huvudet.

Men han har fortfarande en snopp…en kille…

Varför ska vi förvirra till det med ytterliggare ett begrep? Vad vill en ”hen”?

Är det en tjej resp kille som varken känner sig som tjej eller kille?

Handlar det om valmöjligheter? Handlar det om att man egentligen är bisexuell?

Jag kanske inte förstår för jag saknar kunskap, jag är kanske en del av den gamla generationen som tycker att hon / han räcker tillräckligt i det svenska språket?

Vad tycker ni? Vad har jag missat??

/Linda; en säker Hon 🙂

Det här inlägget postades i Okategoriserade. Bokmärk permalänken.

10 kommentarer till Han, Hon,Hen, Snippa, Snopp..och Snipp??

  1. litenmamma skriver:

    Håller med dig helt , har själv skrivit inlägg om detta för ett bra tag sen och det som kunde konstateras efter kommentarerna var väl att en del människor har för lite att göra och hittar på ” hittepåord” , inte alls lätt för ett litet barn att förstå och väldigt krångligt …att inte folk kan sluta strula till det och istället göra barn trygga o säkra inte osäkra och undrande…/ U

  2. febe skriver:

    hmmm,jag vet inte men i min värld, den är inte så stor och inte särskilt märkvärdig på något vis, hur som, men jag tolkar in denna typ av debatt som att det är inte själva orden och dess betydelse som är det viktiga……..
    är det inte mer menat som att göra ett försök till att sudda ut gamla könsroller om vad som är kill/tjej….dam/herr betonat……..?!?
    att stärka individen ovsett könet……att bygga tryggheten hos den lilla individen helt utan aspekt på pojk el flicka…….vad vet jag?!?
    kram kram Ö-token……

  3. Åsa B Högberg skriver:

    Fina Linda!Du har fått en Blogg Award av mig för du förtjänar fler läsare! Kram på dig!

    • tiajajja skriver:

      Tack snälla söta Åsa, jag vet inte vad det innebär, men jag känner mig som jag vunnit högsta vinst:-))
      Hoppas du mår bättre idag! Superkramen!! /

  4. Ylva skriver:

    Ibland kan det vara skönt att ses som en individ och inte som en representant för ett kön, speciellt om man är i minoritet ur könssynpunkt men inte på något sätt som spelar roll (utbildning, erfarenheter eller så). Folk har en tyvärr en tendens att lägga stort fokus på kön även när det egentligen är irrelevant.

    Dessutom är det bra istället för ‘han eller hon’ när det kan vara vilket som. Ex ”Eleven ska läsa en bok. Sen ska hen skriva en recension.”

  5. Meme skriver:

    ”Hen” underlättar när man vill skriva ”han/hon”. Man kan skriva ”den” istället, men det låter lite opersonligt, tycker många.
    ”Jag ska träffa läkaren idag, men vet inte riktigt vad den ska göra för undersökningar.”

    Ur ett genusperspektiv: Forskning visar till exempel att i barnböcker blir alla små bifigurer med okänt kön (till exempel en hund) till ”han”. Detta eftersom normen i vårt samhälle är mannen. Det syns på på massa ställen i barnkulturen ändå (kolla in smurfarna), så det vore kanske lite skönt med lite motvikt där tjejerna slipper känna sig som något lite mindre självklart. Där skulle ju ”hen”-formen fylla en funktion och det skulle bli enkelt att kunna prata om yrkesroller utan att omedvetet behöva styra in barnen på vilket kön som borde ha vilket yrke, liksom.

    Ett barn på 2000 som föds i vår nutid kan inte läkarna fastställa ett kön på. Sen finns det ju en liten grupp människor, t ex transexuella, som inte känner sig bekväma att kallas varken han, hon eller den. De är inte många, men de finns och de har ju också en röst och ett värde?

    Oavsett om man förstår funktionen av ordet ”hen” eller tycker att det är bra eller dåligt, tycker jag att det kan vara lite småaktigt att förvägra ordets existens. Folk kan väl få använda det om de tycker om det? Vad är alla motståndare så rädda för. EGENTLIGEN?

  6. meme skriver:

    Förtydligande: Det är alltså inte så att hen-förespråkarna tycker att han och hon ska BYTAS UT till hen i vardagen, och överallt! Eller att barnen ska kallas för ”hen” och bli könlösa. Ingen som påstår eller förespråkar, såvitt jag vet. Det är alltså bara i generella utsagor där könet är okänt som ”hen” är aktuellt.

  7. Bella skriver:

    Hen är ett pronomen för en person som man av någon anledning inte vill/kan säga om det är en han eller hon. Om man till exempel ska säga ”Så nu kan ju han eller hon som vi anställer sitta på det här kontoret” kan man säga ”Så nu kommer ju hen som vi anställer sitta på det här kontoret”. Eller om man väntar barn och någon frågar om bebisen ”Hur mår han eller hon idag?” så kan hen fråga ”Hur mår hen idag?”
    Hen är alltså ett pronomen som man kan använda istället för att säga ”han eller hon” eller ”den” eller istället för att skriva till exempel ”h*n”. Sen finns det många mer pronomen, t.ex syskon, förälder, kusin, någon, dem osv.

    • tiajajja skriver:

      Till Bella och Meme: tack ,jag förstår bättre nu. Kanske handlar det bara om ovana ? Det ordet lägger sig liksom inte ”rätt i munnen”. Det gjorde inte snippa iheller…..Man vänjer sig nog och kan anpassa sig. 🙂 /Linda

  8. kristinakihlstrm skriver:

    Jag vet inte när jag ska använda det ordet, tycker hen är lika opersonligt som den…..jag vet inte, jag har inte hört talas om den här debatten förrän nu i mamabloggen där fler tagit upp detta ämne….

Kommentera

